Cyklus deseti sborníků Znamení zvěrokruhu reprezentuje první fázi ineditního vydávání literatury z období 1948–1989. Na obsahu jednotlivých čísel, která většinou představovala výběr z měsíční práce umělců, se podíleli autoři z okruhu surrealistů – Vratislav Effenberger (1923–1986), Karel Hynek (1925–1953), Mikuláš Medek (1926–1974), Emila Medková (1928–1985), Václav Tikal (1906–1965), Libor Fára (1925–1988), Josef Istler (1919–2000) a Jan Kotík (1916–2002). Sborníky měly jednotný vzhled. Strojopisné texty byly svázány do plátěné vazby v zelené erbovní barvě, ve frontispisu byla kresba, texty doprovázely grafické tisky, kresby, fotografie a reprodukce uměleckých děl (reprodukce a fotografie dalších výtvarných děl byly nalepeny na samostatných listech). Výjimečně byly příspěvky signovány autorem (např. v únorovém čísle Ryb). Po smrti K. Teigeho vyšel in memoriam desátý sborník Štír, kterým se cyklus uzavřel. Dubnové číslo Býka, čtvrté v řadě, vyšlo v redakci J. Kotíka. Vstupu do svazku dominuje impozantní černobílá kresba býka přes dvě strany. Po ní následuje báseň V. Effenbergera Nejmenší svět. J. Istler přispěl jednou grafikou a třemi fotograficky dokumentovanými výtvarnými díly, L. Fára čtyřmi fotografiemi svých obrazů, V. Tikal dvěma kresbami. Do textové části sborníku byl zařazen Kotíkův text Chvála architektury, polemika s Teigovým funkcionalismem, a K. Hynek zde publikoval Ikarské hry II. Exemplář sborníku pochází z části knihovny Karla Teigeho, zabavené Státní bezpečností v listopadu 1951, která byla až do roku 1994, kdy ji převzali zástupci PNP od Státního ústředního archivu, pokládána za ztracenou.

● Alena Petruželková

datace:
autor výzdoby: L. Fára, J. Istler, V. Tikal
materiál: pevná, plátno
identifikační číslo / signatura: Bbf 315
místo vydání: Praha
ze souboru / provenience: z knihovny Karla Teigeho
poznámky: ineditní sborník