Mezi nejvýraznější vůdčí osobnosti umělecké avantgardy počátku 20. století náležela česko-francouzská malířka tvořící pod pseudonymem Toyen (1902–1980). Od roku 1923 působila ve skupině Devětsil a v roce 1934 se stává spolu s Jindřichem Štyrským zakládající členkou Skupiny surrealistů v ČSR. Během pobytu v Paříži vypracovala Toyen společně se Štyrským nový styl „artificialismus“, kterým anticipuje četné elementy pozdější lyrické abstrakce. V počátcích své tvorby vycházela z puristicky modifikovaného kubismu, který po koncipování nového směru roku 1925 opouští a přechází k jemným průsvitným křivkám představujícím alternativu k surrealismu a k abstrakci. Počátkem 30. let se z neurčité barevné struktury začínají vymezovat prostorové objekty volně spočívající v prostoru, jak je tomu i u imaginární krajiny Přezimování stojící na pomezí etapy mezi artificialismem a surrealismem. Dílo se vztahuje k fondu básníka a překladatele Jindřicha Hořejšího.
● Barbora Vlášková
| datace: | |
| rozměry: |
148 x 180 cm |
| výtvarný druh: | malba |
| námět: |
abstraktní |
| materiál: |
plátno |
| technika: |
olej |
| značení: | |
| identifikační číslo / signatura: | 16/2015-2 |
| licence: | autorsky chránéné dílo |
| ze souboru / provenience: | OUS PNP – přírůstky |