Tato národní kulturní památka patří mezi nejcennější předměty sbírky PNP vůbec. Renesanční iluminovaný česky psaný rukopis vznikl v pražské dílně Jana Táborského z Klokotské Hory (1500–1572) v letech 1557–1558 prací písaře Vavřince Bílého a iluminátora Fabiána Puléře (ca 1520–1562) a byl určen literátskému bratrstvu ve Žluticích. Náklady ve výši přes 283 kop míšeňských grošů nesla žlutická vrchnost, konkrétně bratři Jindřich V. (1533–1568) a Jindřich VI. (1536–1572) z Plavna, jejich matka Markéta ze Salmu a Neuburku a manželka Jindřicha V. Kateřina Braniborsko-Ansbašská (1538–1604), dále příslušníci nižší šlechty a erbovní měšťané z okolí, řemeslnické cechy města Žlutic i jednotlivci z řad žlutického měšťanstva. Erby a znaky donátorů, jejich jména a nezřídka i portréty tvoří součást malířské výzdoby kancionálu.
● Jan Kašpar
datace: | |
autor výzdoby: | Fabián Puléř (iluminátor) |
výtvarný druh: | kancionál |
nakladatel: | Jindřich V. a Jindřich VI., páni z Plavna, purkrabí z Míšně a hrabata z Hartensteinu; Markéta z Plavna etc. rozená hraběnka ze Salmu a Neuburku; Kateřina z Plavna etc. rozená kněžna Braniborsko-Ansbašská; Jan Škorně z Frymburka a další. |
tiskárna: | Jan Táborský z Klokotské Hory (písař) - Vavřinec Bílý (písař) |
materiál: |
prkénková vazba s pokryvem ze světlé renesančním slepotiskem zdobené vepřovice, mosazné nárožnice s puklami, mosazné středové puklice, z původních spon gotického typu dochovány pouze trny na přední desce, původní spony druhotně nahrazeny koženými pásy |
identifikační číslo / signatura: | TR I 27 |
místo vydání: | Praha |
ze souboru / provenience: | literátské bratrstvo při farním kostele sv. Petra a Pavla ve Žluticích |