Jiří Kolář (1914–2002) daroval v roce 1999 do uměleckých sbírek PNP soubor koláží, který doplňuje jeho osobní fond uložený v literárním archivu. Kolekce koláží pochází z Kolářovy pozdní tvůrčí fáze, kdy navazoval na principy objevené v minulosti, které částečně varioval. V koláži Le Rossignol de Rimbaud se po jednatřiceti letech znovu vrátil ke stejnojmenné vizuální básni, kterou poprvé realizoval v roce 1962. Verze z roku 1993 je složitější a členitější. Je složená ze čtyř koláží, které jsou kladeny přes sebe a částečně se překrývají. Zmenšují se směrem k divákovi, což vyvolává dojem prostorovosti. Každá vrstva je provedená jinou metodou. Kolář zde kombinoval tzv. proláž, chiasmáž a ventiláž. V obou verzích využil stejnou obrazovou báseň, která tvoří centrální motiv. Návod pro její vizualizaci našel v Rimbaudově básni Samohlásky. V roce 1996 motiv uplatnil znovu a tentokrát ho zpracoval metodou muchláže.
● Vilma Hubáčková
datace: | |
rozměry: |
40,5 x 32,1 cm |
výtvarný druh: | koláž |
námět: |
abstraktní |
materiál: |
papír |
technika: |
proláž, chiasmáž, ventiláž |
značení: | |
identifikační číslo / signatura: | 12/99-1 |
licence: | autorsky chránéné dílo |
ze souboru / provenience: | OUS PNP – přírůstky |