Konceptuální východiska, spojená zpravidla s individuální výtvarnou artikulací, představují základ tvůrčího přístupu Dalibora Chatrného, tohoto „generátoru idejí“ (Francisco Infante), pro kterého byl text prakticky po celý život jedním ze základních materiálů vizuálních děl. Chatrný pracoval od poloviny šedesátých let v různých médiích s citáty z autorů českých (J. Vrchlický, K. H. Mácha, R. Weiner, J. Skácel) i světových (P. Celan, Ch. Baudelaire, E. A. Poe, H. Heine) a na jejich základě se věnoval svéráznému ohledávání sdělnosti textu ve spojení s kresbou, malbou či textilními a knižními objekty. V případě Palimpsestu II je úryvek z románu Roberta Musila přepsán přes skládané, zmačkané a bílou barvou pokryté strany Atlasu chorob a škůdců chmele, transformovaného autorem do vrstveného prostorového artefaktu. Dílo patří k souboru čtyřiceti prací, který byl získán do uměleckých sbírek PNP v roce 2014 a jehož součástí jsou převážně realizace ze sedmdesátých a osmdesátých let založené na literárních odkazech.
● Jakub Hauser
datace: | |
rozměry: |
345 x 245 x 15 mm |
výtvarný druh: | bibliofilie |
námět: |
abstraktní |
materiál: |
papír, akryl, tuš |
technika: |
kombinovaná |
značení: | |
identifikační číslo / signatura: | 2/2015-11 |
licence: | autorsky chránéné dílo |
ze souboru / provenience: | OUS PNP – přírůstky |