Civilisticky laděný motiv z městské periferie vypovídá o autorově svébytném výtvarném projevu vycházejícím z elementárních geometrických forem a jednoduchých barevně utvářených znaků, které představují jednu z variant, jimiž se tato nejvýraznější postava umělecké scény první poloviny 20. století pokoušela hledat neustále nové výrazové prostředky. Josef Čapek (1887–1945) námět předměstského zahradnictví s obdobným schématickým načrtnutím budov a dynamickými úhly zpracoval již roku 1920, kdy se do tvorby expresionistických umělců intenzivně promítá tématika města, která získává výrazný sociální podtext. Oproti první variantě o dva roky mladší Předměstské zahradnictví II nevyjadřuje již tak střízlivý vztah k vymoženostem moderního světa, ale představuje spíše poklidnou krajinnou scenérii. Čapek se zde nenechává inspirovat kubismem s určitým závazným kánonem, ale pojímá tuto formu spíše volněji a osobitěji. Obraz zpočátku vlastnil rodinný přítel bratří Čapků, zubní lékař, spisovatel a překladatel Jiří Foustka a později ho do svých sbírek získal básník Jindřich Hořejší, jehož osobní fond dílo značně obohacuje.
● Barbora Vlášková
| datace: | |
| rozměry: |
63,5 x 90, 5 cm |
| výtvarný druh: | malba |
| námět: |
krajina |
| materiál: |
plátno |
| technika: |
olej |
| značení: | |
| identifikační číslo / signatura: | 16/2015-3 |
| licence: |
|
| ze souboru / provenience: | OUS PNP – přírůstky |