Civilisticky laděný motiv z městské periferie vypovídá o autorově svébytném výtvarném projevu vycházejícím z elementárních geometrických forem a jednoduchých barevně utvářených znaků, které představují jednu z variant, jimiž se tato nejvýraznější postava umělecké scény první poloviny 20. století pokoušela hledat neustále nové výrazové prostředky. Josef Čapek (1887–1945) námět předměstského zahradnictví s obdobným schématickým načrtnutím budov a dynamickými úhly zpracoval již roku 1920, kdy se do tvorby expresionistických umělců intenzivně promítá tématika města, která získává výrazný sociální podtext. Oproti první variantě o dva roky mladší Předměstské zahradnictví II nevyjadřuje již tak střízlivý vztah k vymoženostem moderního světa, ale představuje spíše poklidnou krajinnou scenérii. Čapek se zde nenechává inspirovat kubismem s určitým závazným kánonem, ale pojímá tuto formu spíše volněji a osobitěji. Obraz zpočátku vlastnil rodinný přítel bratří Čapků, zubní lékař, spisovatel a překladatel Jiří Foustka a později ho do svých sbírek získal básník Jindřich Hořejší, jehož osobní fond dílo značně obohacuje.
● Barbora Vlášková
datace: | |
rozměry: |
63,5 x 90, 5 cm |
výtvarný druh: | malba |
námět: |
krajina |
materiál: |
plátno |
technika: |
olej |
značení: | |
identifikační číslo / signatura: | 16/2015-3 |
licence: | volné dílo |
ze souboru / provenience: | OUS PNP – přírůstky |