Karel Teige (1900–1951) je výrazně zastoupen ve sbírkových fondech všech tří odborných oddělení PNP. Výtvarná část, uchovávaná v Oddělení uměleckých sbírek, obsahuje kromě raných kreseb, akvarelů, linorytů nebo typografických návrhů také velmi cenný soubor surrealistických koláží. Tímto typem koláže se Teige zabýval v období 1935–1951. Byla to neveřejná část jeho tvůrčí činnosti, kterou za jeho života znali jen nejbližší přátelé. Šlo o specifickou formu naplňování skrytých přání. Hlavním námětem těchto koláží se stala žena, ženský akt a jeho metamorfóza. Torzo ženského těla konfrontoval s různými aspekty reality. V poslední koláži, kterou vytvořil v roce 1951 a označil číslem 374, využil snímek avantgardního fotografa André Kertésze ze série Distortions. Protáhlé torzo ženského těla se vznáší nad potemnělou krajinou a je magicky přitahováno svitem měsíce, který se proměnil v ňadro.
● Vilma Hubáčková
| datace: | |
| rozměry: |
30,1 x 47,4 cm |
| výtvarný druh: | koláž |
| námět: |
figurální |
| materiál: |
papír |
| technika: |
koláž |
| značení: | |
| identifikační číslo / signatura: | 77/72-183 |
| licence: | autorsky chránéné dílo |
| ze souboru / provenience: | OUS PNP - Fond K. Teige |