Knihovna v Karáskově galerii, kterou založil básník, prozaik, dramatik a kritik Jiří Karásek ze Lvovic na základě své soukromé sbírky a již věnoval roku 1924 České obci sokolské, sloužila zprvu jako příruční a sloužila k hlubšímu porozumění uchovávaných uměleckých sbírek a jejich širšímu kontextu. Karásek byl podobně jako další umělci jeho generace zaujat Japonskem, které se tehdy pokládalo za zemi mimořádného uměleckého citu, v níž je kráse podřízeno vše, včetně životního stylu obyčejných lidí, a takto je také oslavil již ve své první sbírce básní Japonerie. Z řady knih, seznamujících v knihovně Karáskovy galerie s japonským uměním, vyčnívá cenná kolekce prvních dvanáct sešitů edičního projektu Japanischer Formenschatz Siegfrieda Binga, významného německého obchodníku s uměním, který se podstatně zasloužil o rozvoj japonismu poslední třetiny devatenáctého století. Jednotlivé sešity seznamovaly s různými oblastmi japonského výtvarného umění prostřednictvím studií předních evropských znalců, které doplňovaly špičkové reprodukce různých uměleckých děl s komentáři.
● Karel Kolařík
| datace: | |
| autor výzdoby: | různí autoři |
| nakladatel: | E. A. Seemann |
| tiskárna: | Julius Sittenfeld, Berlin |
| materiál: |
lepenková |
| identifikační číslo / signatura: | KaG I B 8 |
| místo vydání: | Leipzig |
| ze souboru / provenience: | Karáskova galerie |